05.12.2016 | StoryCode #6 | Migracje

StoryCode #6: migracje

05.12.2016 godz. 18.00

Warszawa, Narodowy Instytut Audiowizualny, ul. Wałbrzyska 3/5

14991196_1141825715872050_8090295971015388798_o

Grudniowe spotkanie międzynarodowej sieci StoryCode, skupiającej osoby poszukujące nowoczesnych form narracji, poświęcone będzie kryzysowi uchodźczemu. Jak znaleźć nowatorski i angażujący sposób opowiadania o przymusowych migracjach? Przedstawimy projekty, które wykorzystują do tego m.in. gify, snapchat i wideo 360.

Na przestrzeni ostatnich lat o kryzysie uchodźczym powstało wiele materiałów. Temat, choć wciąż aktualny, w mediach jest coraz mniej obecny. Jak znaleźć nową, świeżą formułę opowiadania o wyzwaniach migracji? Grudniowe spotkanie StoryCode będzie prezentacją dwóch polskich projektów, które badają wykorzystanie technologii i mediów społecznościowych do budowania narracji o kryzysie na Bliskim Wschodzie, fali przymusowych migracji i narastającej ksenofobii.

Narracja o uchodźcach i nowe technologie idą ze sobą w parze: smartfon w rękach uchodźcy to jeden z charakterystycznych obrazów kryzysu migracyjnego. Jednocześnie mobilne technologie, wideorelacje i multimedialne platformy pozwalają na odpowiedzenie o złożoności współczesnego świata poprzez tworzenie wielowątkowych opowieści. Jak za ich pomocą informować i budować empatię? Jak je wykorzystywać w dziennikarstwie i edukacji?

Na spotkaniu StoryCode zaprezentowana zostanie internetowa platforma „Ulica Antakia” (www.ulicaantakia.com), zrealizowana przez wielokrotnie nagradzaną agencję Cyber Kids on Real dla stowarzyszenia „Nomada”. W programie również pokazywany na StoryCode w Nowym Jorku snapchatowy reportaż i film z wyspy Lesbos dla Gazety Wyborczej autorstwa Aleksandry Hirszfeld i Karoliny Sulich (https://vimeo.com/184920103). Podczas dyskusji porozmawiamy o innych formach opowiadania o sytuacji migrantów, m.in. próbach dokumentacji ich sytuacji za pomocą wideo 360.

Szczegóły programu spotkania StoryCode 05.12.2016:

1. „Ulica Antakia” www.ulicaantakia.com

Internetowa platforma edukująca w zakresie tematyki uchodźstwa. Jak za pomocą mediów opowiedzieć w atrakcyjny sposób o sytuacji na Bliskim Wschodzie, jej przyczynach i skutkach?

Zdecydowaliśmy się na konwencję mocno osadzoną w popkulturze, która jest przyjazna w odbiorze i łatwa do identyfikacji w linii odbiorca – bohater – tłumaczy Dominik Cymer, Dyrektor Kreatywny Cyber Kids on Real, agencji, która stworzyła projekt. Na stronie można oglądać filmy utrzymane w estetyce GIF opowiadające o życiu mieszkańców tytułowej ulicy Antakia. To jedna z wielu ulic, która może znajdować się w każdym mieście na Bliskim Wschodzie. Mieszkają przy niej różni bohaterowie, w większości muzułmanie, syryjska klasa średnia – dodaje Katarzyna Lorenz, CEO Cyber Kids on Real. Projekt został zrealizowany dla Stowarzyszenia na Rzecz Integracji Społeczeństwa Wielokulturowego „Nomada”.

Na spotkaniu StoryCode o Ulicy Antakia opowiedzą Dominik Cymer z Cyber Kids on Real i Maciej Mandelt z „Nomady”.

Cyber Kids on Real to agencja reklamowa (ATL, digital) eksperymentująca m.in. w realizacjach z pogranicza sztuki i dizajnu. Jej prace prezentowane były na międzynarodowych wystawach i festiwalach, nagradzane były w konkursach: KTR, Projekt Roku, Kreatura, MUST HAVE, Dobry Wzór, Webstar.

www.cyberkids.pl

„Nomada” Stowarzyszenie na rzecz integracji społeczeństwa wielokulturowegoto wrocławska organizacja wspierająca migrantów i migrantki w walce o ich prawa. Wspiera rozwój społeczeństwa otwartego na ludzi różnych kultur, religii i pochodzenia. Przełamuje stereotypy i uprzedzenia, wspiera osoby pokrzywdzone atakami ksenofobicznymi. www.nomada.info.pl

2. 12 Dni na Lesbos / Reportaż z wyspy Lesbos na Snapchacie i film snapchatowy

https://vimeo.com/184920103

Rok po szczytowym momencie kryzysu uchodźczego dwie dziennikarki spróbowały sportretować ludzi mieszkających na wyspie Lesbos: uchodźców, wolontariuszy i rdzennych mieszkańców wyspy, by spróbować uchwycić dramat tego wyjątkowego miejsca. Stworzyły reportaż transmitowany bezpośrednio z wyspy za pomocą aplikacji Snapchat dla Gazety Wyborczej. Z wybranych i połączonych w nową całość kadrów ze Snapchata powstał pierwszy polski film snapchatowy.

Lesbos to trzecia co do wielkości wyspa Grecka, historyczne już miejsce, które stało się epicentrum kryzysu uchodźczego. Żyje na niej około 86 tys. mieszkańców. W 2015 roku do Grecji przypłynęło ponad 847 tys. uchodźców i migrantów, uciekających przed wojną i szukających lepszego życia. Ponad połowa z nich przypłynęła na Lesbos.

O przedsięwzięciu opowiedzą jego autorki:

Aleksandra Hirszfeld dr filozofii działająca w obszarze praktyk artystycznych, kuratorskich i teorii sztuki nowych mediów (http://hirszalex.art.pl/snapchat.html) oraz Karolina Sulich absolwentka Akademii Sztuk Pięknych i Akademii Teatralnej, obecnie studentka Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się scenografią, ilustracją, działaniami artystycznymi i postartystycznymi (http://www.karolinasulich.com/report).

Partnerem spotkania jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Bieżące informacje i kontakt:

Meetup: http://www.meetup.com/StoryCode-Warsaw-Meetup/

Facebook: https://www.facebook.com/StoryCodeWarsaw

www: http://storycode.pl

e-mail: mail@storycode.pl